2012. augusztus 12., vasárnap

Bejegyzés a Barangolások hazánkban és környékén blogomból! (http://vadmagyarorszag.blogspot.hu/)

(2012.07.19-21.)
Nagy izgalommal indultam neki az útnak, mert cirka 6 éve volt már annak, hogy utoljára kenuban ültem. Akkor az Ipolyon tartottunk 5 napos túrát némileg különböző felállásban.  Nagyon élveztem: tetszett a nomád életmód, reggelente a sátorbontás, aztán a vízreszállás, az alkonyig tartó evezés, utána a kikötőhely-keresés, esténként a bográcsolás... Szóval az egésznek volt egy fílingje. Nem is beszélve a vízben álldogáló hatalmas bikáról, akit kicseleztünk, a cirka 32 átemelésről, a számtalan dzsumbujról, amin órákig tartott az átvergődés... Nos, az is megérne egy külön bejegyzést.
Ilyen emlékek szálltak meg a kocsiban Doborgazsziget felé, és várakozással teli izgalommal szálltam ki este 10 óra felé a kocsiból, köszöntve a többieket. A fogadtatás már kevésbé volt kellemes, ugyanis Gabó azzal a hírrel várt minket, hogy az egyik család majdnem ottmaradt az aznapi túrán. Történt ugyanis egy veszélyes borulás, amiben a résztvevők-két gyerek és a szüleik - éppencsak ki tudtak kászálódni a hömpölygő vízből. Később kiderült, hogy rossz elágazásnál fordultak be, és egy "áthaladni tilos" szakaszra tévedtek. Ahelyett, hogy átemelték volna a kenukat, egy veszélytelennek tűnő zúgóba hajtottak. Az első hajónak sikerült átverekednie magát, de a második fennakadt és felborult.
Táborhelyünk

Tescos sátrunk :)

Nos, ezzel a hírrel fogadtak bennünket és ezzel rögtön el is ment a kitörő bátorságom. Azzal nyugtattak, hogy tanultak az esetből és hogy most már van térképünk. Próbáltam elfeledkezni a dologról, így Zsoltival felállítottuk a kis sátrunkat-amit a minap vettem a Tescoban.
Hál istennek száraz volt az éjszaka, így elég jól aludtam a kis sátrunkban, ellenben Zsoltival, aki enyhén magzatpózba kényszerült, mivel túl rövid volt neki a sátor.
Másnap felhős reggelre ébredtünk és egy kiadós reggeli után vízre szálltunk, összesen három hajóval.
Egyszerűen leírhatatlan az a látvány, ami fogadott bennünket: a természet puszta gyönyöre, a fel-felrebbenő gémek, a kicsinyeiket nevelgető hattyúpárok, a sziklákon ülő kormoránok ejtettek bámulatba mindnyájunkat. Olyan helyekre jutottunk el, ahova gyalogszerrel nem lehet. És a talán több száz éve háborítatlan természet fogadott bennünket. A Szigetköz Magyarország egyik legjelentősebb vizes élőhelye. A teljes hazai edényes flóra közel 50%-a, a hazai halfajok mintegy 80%-a található meg itt. Láperdők, ligeterdők, mocsárrétek otthona és ezzel számos védett állat és növényfaj élőhelye.

Kis hattyúcsalád

Az egyik kiságban
Mikor először kikötöttünk, hogy megpillantsuk a túloldalon folyó „Nagydunát”, nem kis meglepetésünkre egy rókakölyök üldögélt az úton tőlünk cirka 70 méterre. Mikor eltűnt, óvatosan a keresésére indultam, ugyanis egyik régi nagy vágyam volt, hogy egyszer jó minőségű képet készíthessek egy vadon élő rókáról. Sajnos sikertelenül bóklásztam utána, azonban mikor visszatértem a többiekhez, egyszer csak megpillantottuk, amint felénk araszol egy másik úton. Csodálva néztük, ahogy félelem nélkül közeledik, habár olykor meg-megállva vetett ránk egy kósza pillantást, hogy éppen mit csinálunk. Őt bámultuk. Nem hittünk a szemünknek, mikor tőlünk 5 méterre bekúszott egy bokor alá és onnan figyelte 9 fős csapatunkat. Nem moccant. Talán azt hitte, sikerült észrevétlenül elbújnia. Miután újra hajóba szálltunk, még láttuk, ahogy a parton bóklászik némi maradék után kutatva. Sajnos hiába, mert nem volt nálunk semmi maradék.

Elindultunk vissza a táborhelyre, kikötöttünk, majd úgy döntöttünk páran, hogy még teszünk egy kis túrát felfelé, állítólag gyönyörű arrafelé az erdő. Utólag visszagondolva a látványra, semmi pénzért nem lehet az ilyet kihagyni. Tény ami tény, sodrás ellen evezni kicsit fárasztó, de nagyon megérte. A zegzugos erdő élettel teli, háborítatlan részébe értünk. Szinte hívogattak a fák, mintha azt susogták volna: „Gyertek, vár rátok a béke, befogadunk Titeket!”
A folyó békésen csordogált az erdő mélyén, mi pedig tátott szájjal, csendben révedeztünk a lenyűgöző táj ölébe. A fák kilátszó, kanyargós gyökerei azonban jelezték, hogy áradáskor megborul a harmónia és háborogva zúdul lefelé a víz.

Hajó az alagútban

Visszatérve a táborhelyre a bográcsos lecsó már készülőben volt; alig vártuk, hogy azt is lapátolhassuk-a szánkba. Vacsorára –sajnálatunkra- megérkezett az ügyeletes vihar is. Abban reménykedve, hogy a Tescos sátor vízhatlan, lefeküdtünk aludni. Azonban hamar kiderült, hogy a tesco gazdaságos termék azért olyan olcsó, mert kihagyják belőle az anyagot. Így hát, a nagy villámlások és zuhogó eső közepette beültünk a kocsiba aludni. Nem sokkal később olyan kényelmetlennek éreztük az autót, hogy inkább vállaltuk a sátrat. Így aztán, azt is lehet mondani, hogy kint aludtunk az esőben. Ráadásul olyan égszakadás volt, hogy végig reszkettem, nehogy ránk dőljön egy fa. Az egyik villámlás akkorát csapott, hogy majd’ beszakadt a dobhártyám, valószínűleg közel lehetett hozzánk.
Reggel úgy ébredtem, mint akit háromszor kimostak, kicentrifugáztak, de nem teregettek ki. Azt  hiszem mondhatom, hogy az volt eddigi életem egyik legkellemetlenebb éjszakája. Békésen megreggeliztünk, kényelmesen összepakoltunk és dél felé már úton is voltunk hazafelé.
Remélem csináltam egy kis kedvet annak, aki azt fontolgatja, a Szigetközben tölt pár napot. Evezés és túrázás céljából is érdemes meglátogatni ezt a varázslatosan gyönyörű részét Magyarországnak!